Utószó.
Gondolatainkat egy idézettel kezdjük:
A vitorlázó repülés:
„Sportrepülésnek nevezik, de több, mint sport. Egy folyton megújuló győzelem, ami a röghöz kötöttségéből szabadulni akaró ember évezredes küzdelmét koronázza, megnyitva előtte egy ország határait, melynek tengere az ég, bércei a felhőtornyok, lavinája a zivatar.“
Tardos Béla meteorológus sportrepülő
A repülés élménye csodálatos, felejthetetlen. A pilóta érzi, hogy ura a gépnek, a technikának, a természetnek, képes kihasználni a természet erőit, uralkodni felette, meghatározhatatlan élmény. Nem lehet szavakkal ezt az érzést kellő képen kifejezni.
Tudom, hogy ti, akik ugyan így átéltétek a repülés élményeit, ti értitek meg ezt igazán. Tudom, hogy amint nézitek az összegyűjtött képkockákat, a múlt felidéződik bennetek, egy–egy repülés emléke ismét megjelenik előttetek.
Békéscsabán a modellező klubot csak egy ajtó választotta el a repülő klubtól, (Békéscsaba, Irányi utca, majd Kinizsi utca). A modellezők és a repülők hamar kötöttek egymással barátságot. Szinte természetes, hogy több barátainkhoz hasonlóan elkezdtünk repülni, csupán szüleinkkel kellet megvívni a „csatát”.
Ebben az időben még nem a pénz szava volt a döntő. A magunkfajta szegény embereknek is volt lehetősége arra, hogy repülhessen. Részese lehettünk egy rendkívüli világnak, egy fegyelmezett, összetartó egész életre szóló barátok világának.
Gondolatainkat folytassuk azokkal, akik hivatásnak választották a repülést:
A következőkben szeretnénk felsorolni azoknak a neveit, akik Békéscsabán kezdték a vitorlázó, vagy a motoros repülést, nem álltak meg a sportnál, tovább mentek, hivatásukká vált a repülés, többre vitték ezen a pályán, mint mi átlagemberek.
Farkas Bertalan:
- Magyarország első űrhajósa, a békéscsabai motoros iskolán indult. A fénykép Machalek István Békés kék egén című könyv 119, a 123, és a 124. fotóján látható.
Magyari Béla:
- Magyarország első űrhajós jelöltje, a békéscsabai motoros iskolán indult. A fénykép Machalek István Békés kék egén című könyv 119, és a 123. fotóján látható.
Zahorán Mihály:
- A magyar légierő vadász pilótája.
Szilágyi Béla:
- A magyar légierő vadász pilótája.
Kalcsó Imre:
- A magyar légierő vadász pilótája.
Mónus István:
- A magyar légierő vadász pilótája.
Mónus Ferenc:
- A Magyar légitársaság, a MALÉV főpilótája.
Kokavecz János:
- Magyar légitársaság, a MALÉV pilótája.
Kvasz Károly:
- A magyar légitársaság, a MALÉV másodpilótája. A Malév 240-es, Budapest-bejrúti járatával 1975. szeptember 30-án, a hajnali órákban, nyolc perccel a bejrúti repülőtérre való leszállás előtt zuhant a tengerbe (lelőtték).
Szappanos József:
- A Kilián György Repülő Tiszti Főiskola hajózó oktatója, majd később a Békéscsabai repülőtér parancsnoka.
Kovács Pál:
- Több évtizeden át a Légiközlekedési Hatóság berepülő pilótája. FAI nemzetközi versenybíró, a Corvus Aircraft Ltd repülőgép gyártó cég főpilótája, berepülő pilóta, még a napjainkban is.
Suhajda János:
- A Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola növényvédő repülőgépes szolgálat főoktatója.
Békési István:
- A Békéscsabai repülőtér főoktatója.
A sort még hosszasan sorolhatnánk, de sajnos az emlékezetünk nagyon is véges. Bizonyára még nagyon sok kiváló repülő egyéniséget nem soroltunk fel. Tőlük, illetve hozzátartozójuktól szíves elnézésüket kérjük, és a felsorolásunk kiegészítését szívesen, és köszönettel fogadjuk.
Mélységes tiszteletünkkel:
Békéscsaba, 2008.08.20. Szerkesztők.